Czym jest Black Friday?
To swego rodzaju „święto” zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych. W pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia markety organizują olbrzymie wyprzedaże. Jest to sygnał do rozpoczynającego sie sezonu zakupów świątecznych, a promocje mogę sięgać nawet -90%. Tradycja ta, przyjęła się także w Europie, oraz naturalnie w Polsce.
Jak przygotować sklep internetowy do Black Friday?
Najistotniejsza będzie strategia promocyjna – jakie artykuły bądź kategorie produktów chcesz umieścić w Promocji? Planujesz masowe wyprzedaże czy obniżyć ceny dla starannie wyselekcjonowanych produktów? Preferujesz zwiększyć sprzedaż produktów o słabszym zainteresowaniu czy też postawić na promocję bestsellerów? To pytania na które musisz sobie odpowiedzieć przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań technicznych oraz marketingowych.
Wyróżnienie promocji Black Friday
Zwykle Black Friday oznacza rekordowe promocje dla kupujących, a zatem najbardziej korzystne z ich punktu widzenia zakupy. Warto pomyśleć zatem o graficznym wyróżnieniu produktów będących w wyjątkowo niskich cenach. Może to być graficzny „Bagde” (naklejka) umieszczana zwykle w lewym górnym rogu kafelka produktowego. Możliwe jest także wyróżnienie całego produktu czy nawet dedykowany moduł, na przykład w formie karuzeli produktowej. Warto zadbać o wyróżnienie takiej sekcji stosownym tytułem oraz odróżnić ją od reszty strony. Dobrym pomysłem może być też licznik odmierzający czas do zakończenia promocji.
W przypadku większej ilości produktów będących w promocji świetnym rozwiązaniem jest stworzenie oraz dodanie do górnego menu nawigacyjnego dedykowanej podstrony poświęconej artykułom dostępnym w promocji Black Friday. Taką zakładkę w menu także warto wyróżnić nieco graficznie, np. poprzez inny kolor odnośnika czy umieszczenie odnośnika na wyróżniającym się tle.
Licznik na stronie
Jak wspomniano w poprzednim punkcie warto zadbać o to aby odwiedzający sklep wiedzieli ze promocja ma stałe ramy czasowe. Black Friday to najlepsza oferta w roku, ale ściśle limitowana. Pomocne w tym będą moduł odliczające czas do zera. Warto zastanowić się czy w przypadku naszego sklepu odpowiedni będzie moduł „przyczepiony” do górnej bądź dolnej krawędzi strony (obecny na wszystkich podstronach serwisu). Czy też moduł widoczny na przykład jedynie na karcie produktu. A może na wyróżnionej podstronie z promocjami Black Friday. Niezależnie od tego wyboru warto zadbać o to, by licznik był czytelny, dobrze widoczny oraz dobrze prezentował się na urządzeniach mobilnych.
Sprawny proces sprzedażowy
Przeddzień największej akcji sprzedażowej w roku to ostatni moment aby przeanalizować czytelność i intuicyjność procesu zakupowego. Czy użytkownicy dostatecznie łatwo mogą zakupić towar? Informacje na stronie produktu są jasne? Czy koszty wysyłki są klarownie podane? Na te i inne pytania należy znaleźć odpowiedź, bądź skorzystać z Audytu UX, aby przeanalizować momenty, w których użytkownicy mogą zrezygnować z zakupu. Nikt nie chce przecież generować dużej ilości porzuconych koszyków zakupowych.
Kody rabatowe i vouchery
To także świetny moment, aby zwiększyć sprzedaż poprzez dodatkowe udogodnienia. Warto rozważyć wprowadzenie na sklepie kuponów podarunkowych (voucherów), które będzie można sprezentować bliskim. Bądź kodów umożliwiających uzyskanie darmowej wysyłki dla niższej wartości koszyka niż zwykle. Takie udogodnienia zachęcą nawet Klientów, którzy nie planują sporych wydatków.
Bannery, grafiki, slajdery
Czyli w dwóch słowach – oprawa graficzna. Warto wprowadzić kupujących w odpowiedni nastrój już przy pierwszym kontakcie ze stroną. Dedykowana grafika na slider wraz z odnośnikiem do przecenionych produktów to „strzał w 10”. Pomocne mogą okazać sie także grafiki „przypominające” o promocji wewnątrz tych kategorii, które nie zawierają produktów przecenionych. Niekiedy serwis decydują się na częściową zmianę szaty graficznej, podobnie jak ma to miejsce w przypadku akcji marketingowych z okazji Halloween czy Bożego narodzenia, choć jest to bardziej czasochłonny i skomplikowany proces, lecz zdecydowanie wynagradzający wszystko efektem końcowym.
Marketingowe „czary mary”
Istotne są nie tylko nadziałania na samej stronie, ale także to, aby pokazać naszą ofertę światu. Zależnie od obranej strategii mogą to być: social media, google ads, newsletter, pozycjonowanie czy kombinacja tych elementów. Warto także przygotować narzędzia ułatwiające prace marketingu. Najbardziej intuicyjna okaże się dedykowana strona lądowania. To na nią trafiać będą potencjalni Klienci, warto więc zadbać, by była ona szałowa i nakłaniała do zakupów. Często jest to podstrona powstała specjalnie z myślą o danej akcji marketingowej, tak by nie kierować potencjalnych Klientów bezpośrednio do sklepu, ale najpierw „nakręcić ich bardziej”.
Analityka , analityka, analityka…
Na koniec warto także przekonać sie czy nasza strategia jest tak skuteczna jak myślimy. Tutaj z pomocą przybędą wszelkie narzędzia analityczne, jak: Google analytics czy hotjar. Poprawne ich wdrożenie oraz konfiguracja to trudne zadanie, więc warto rozważyć pomoc firmy IT w integracji analityki ze stroną. Właściwie zaimplementowane narzędzia pozwolą nam ocenić aktywność użytkowników, zainteresowanie ofertą czy % porzuconych koszyków. Na bazie tych wskaźników będziemy w stanie na bieżąco reagować na tendencje użytkowników. Warto jednak pamiętać, iż takie narzędzia powinny zostać wdrożone przed rozpoczęciem akcji promocyjnej.
Bezpieczeństwo to ważna rzecz
Black Friday to także domniemany spory ruch na stronie. Warto zatem przyjrzeć się pozostałym kwestiom technicznym, nie dotyczących strony, ale mocno z nią związanych. Mowa tu oczywiście o serwerze oraz certyfikacie SSL. Ten drugi może wygasnąć w nieodpowiednim momencie pozostawiając nasz sklep za złowrogo brzmiącym komunikacie o braku bezpieczeństwa. Ten pierwszy, zwłaszcza cechując się niskimi parametrami może ulec pod naporem dużej ilości zainteresowanych. Warto więc zweryfikować jego parametry i/lub zastanowić się nad zmianą planu hostingowego.
Jak FastGrow może Ci pomóc?
Nasz zespół ekspertów pomoże Ci zarówno w tematach związanych z użytecznością sklepu (audyt UX) jak i w aspektach graficznych. Pomożemy zapewnić bezpieczeństwo sklepu, wdrożymy dyrektywę Omnibus niezbędną przy promocyjnych produktach oraz przejmiemy opiekę techniczną nad sklepem. Zapraszamy do kontaktu!
Przedstaw nam swoje oczekiwania, opracujmy wspólnie optymalną strategię działania oraz rozplanujmy harmonogram prac. Do dyspozycji masz zespół specjalistów, który kompleksowo zaopiekuje się działaniem Twojej firmy w sieci.